Föreläsningar

Jag föreläser om hantering av problemskapande beteende utifrån ett lågaffektivt förhållningssätt. Föreläsningarna handlar om både teori och praktik, och målet är att ge åhörarna både praktiska metoder och en teoretisk grundval för att kunna utveckla egna metoder.

Öppna föreläsningar och konferenser:

  • 5/12                 Stockholm, Lågaffektivt bemötande i förskolan med David Edfelt
  • 11-12/12.         Torshavn, Färöarna
  • 15/12               Göteborg, Lågaffektivt bemötande i förskolan med David Edfelt
  • 16/2                 Vancouver, Canada. Regional autismkonferens
  • 5/3 2018          Invercargill, New Zeeland
  • 28/4 2018        Günne am Möhnersee, Tyskland. Nationell konferens om Angelmans syndrom
  • 30/4 2018        South Shore, Canada. Regional konferens
  • 29-30/11 2018 Stockholm. NPF-skoldagarna på KI

Läs mera om varje föreläsning genom att klicka på staden. Jag lägger upp alla länkar till anmälningssidor så fort de är på plats.

Föreläsningar

Föreläsningarna tar utgångspunkt i personalens förståelse för begrepp som självkontroll, affektreglering och affektsmitta, och har fokus på personalens sätt att handskas med problemskapande beteende i vardagen. Målgruppen är personal som jobbar med människor med neuropsykiatriska funktionshinder, utvecklingsstörning, demens, psykiatriska störningar, kriminellt beteende eller missbruk. Jag anlitas ofta av särskolan, resursskolor, HVB-hem, boenden och daglig verksamhet enligt LSS, äldrevården samt psykiatrin.

Föreläsningarna bygger på mina böcker och tar från 3 – 6 timmar, och erbjuds i hela världen, på svenska, danska eller engelska. Se ett kort föredrag från Stora Psykologprisetgalan för att få en känsla för stil och innehåll. Se även ett klipp från en liknande föresläsning på danska från Beskæftigelsesministeriets konference om forebyggelse af vold på arbejdet, januari 2014.

 

Material till program eller annonser

Bilder till inbjudan:

Klicka på bilden för att få upp en högupplöst bild.

Introduktionstexter:

Hantering av problemskapande beteende eller Lågaffektivt bemötande.

Konflikter, våld och självskadande beteende är vanliga i vård och omsorg. Man har haft olika metoder för att lösa de problem det innebär. De flesta metoderna har dock fokuserat på behandling av personen med beteendet. Temadagens fokus är inte behandling, men hantering av beteendet och mötet med personen. Metoderna som introduceras bygger på affektteori och neuropsykologi, och har visat sig ha god effekt i förhållande till att förebygga våld, konflikt och självskadande beteende.
Dagens första halvdel handlar om förhållningssätt och teori, den andra halvan om metod och bemötande. Målet är att dels erbjuda effektiva metoder, dels ge deltagarna en ram att utveckla egne metoder utifrån.

Beteendeproblem i skolan.

Skolans primära uppdrag är att undervisa. Det innebär att beteendeproblem ofta ses som någon annans ansvar. Man fokuserar därför ofta insatser kring familjen eller exkluderar elever med problemskapande beteende. Dagens föreläsning syftar till att ge skolans personal praktiska verktyg att hantera utåtriktat och störande beteende med. Metoderna som introduceras bygger på affektteori och neuropsykologi, och har visat sig ha god evidens i förhållande till att förebygga våld och konflikter.
Dagens första halvdel handlar om förhållningssätt och teori, den andra halvan om metod och bemötande. Målet är att dels erbjuda effektiva metoder, dels ge deltagarna en ram att utveckla egne metoder utifrån.

Konflikt uden konfrontation eller Håndtering af problemskabende adfærd (på dansk).

Konflikter, vold og selvskadende adfærd er almindeligt i hele det pædagogiske felt. Man har haft forskellige måder at håndtere det på. Temadagen tilbyder en tilgang og nogle metoder for adfærdshåndtering og -forebyggelse der har vist sig have god effekt. Metoderne bygger på neuropsykologi og affektteori og tager udgangspunkt i personalets måde at møde personen med adfærden på.
Dagens første halvdel handler om tilgang og teori, den anden halvdel om praktisk metode. Målet er at både give deltagerne enkle og praktiske metoder og en ramme at udvikle egne metoder indenfor.

Barn som bråkar

Barn har ibland beteende som ställer till det för föräldrar, skola och förskola. Det kan vara bråk, vägran, skadegörelse eller enklare beteenden som lögner, hot eller glåpord. Ibland kan vi hantera beteende, och ibland kan vi inte. Men det ska såklart hanteras. Föreläsningen tar utgångspunkt i hur vi kan tänka kring beteendet och kring hanteringen av det, men handlar också om konkreta metoder för hantering, utvärdering och förändring. Föreläsningen vänder sig mot föräldrar i första hand.

Presentation av Bo Hejlskov Elvén till program etc.

Bo Hejlskov Elvén är psykolog, föreläsare och författare och har jobbat med hantering av problemskapande beteenden i många år. Han introducerade Lågaffektivt bemötande som metod vid beteendeproblem i Sverige i 2006 och har sedan dess utbildat och handlett personal inom omsorg, psykiatri och skola både i Sverige och internationellt.

Program, heldag:

Förmiddag: Förhållningssätt och teori: Ansvar och kontroll. Eftermiddag: Metod: Hantering, utvärdering, förändring. En heldag är från 9-15:30.

Föreläsningarna ges också i halvdagsformat, 3-3,5 timme.

Andra föreläsningar:

Fördjupning i lågaffektivt bemötande

För att säkra ett lågaffektivt arbetssätt kan man behöva lite verktyg. I föreläsningen presenteras en modell för utvärdering av konfliktsituationer, Hejlskov-Uhrskovs belastningsmodell för kartläggning av beteendeorsaker, handlingsplaner samt en metod för registrering av beteendeproblem i syfte att se vilka sammanhang de uppstår i. Modellerna har det gemensamt att de automatiskt tydliggör personalens ansvar.

Föreläsningen tar 3-3,5 timmer.

Utvecklingsrelaterade funktionsnedsättningar (eller Om annorlunda barn)

I de senaste 20 åren har fler och fler fått diagnoserna ADHD, Aspergers syndrom, autism och Tourettes syndrom. Föreläsningen tar utgångspunkt i sambandet mellan omgivningens krav och förväntningar och vem som får diagnos. Avgränsande symptom och diagnoskriterier genomgås snabbt, varefter det fokuseras på bredare beskrivande symptom som empatisvårigheter, strategisvårigheter, afffektreleringssvårigheter och sinnesmässiga svårigheter samt inte minst hur vi som omgivning bäst kan stödja personen det gäller. Föreläsningen bygger på boken Utvecklingsrelaterade funktionsnedsättningar.

Föreläsningen tar 3-3,5 timmar men kan kombineras med föreläsningen om stress och belastning till en heldag.

Stress och belastning

Vid neuropsykiatriska funktionshinder (eller utvecklingsstörning, eller psykiatriska åkommor) fokuseras ofta på diagnostiska kriterier och sällan på vad som orsaker svårigheter i vardagen. Föreläsningen handlar om en av de viktigaste faktorer för funktionsnivå och trivsel hos människor med xxxx, och utgår från en modell för beskrivning och behandling av stress och belastning i vardagen.

Etik och bemötande (eller Mötet och makten)

I omsorg, vård och skola arbetar personalen i en maktrelation. Det innebär ett ansvar för att upprätthålla brukarens/patientens/elevens rättigheter och värdighet. Föredraget tar utgångspunkt i maktrelationens etik, både i förhållningssätt och metod.

Föreläsningen tar en hel- eller en halvdag och innehåller gruppdiskussioner.

Bokning, villkor och priser

Avtal om föreläsning bokas skriftligt via mail. Kolla hur genom att titta på min bokningsida. Bokning innebär att arrangören godkänner villkoren på den sidan. Så läs igenom hela den sidan innan ni bokar.