Jag fick en mail på fredagskvällen:
Hej Bo,
Statens beredning för medicinsk och social utvärdering har efter en litteratursökning konstaterat att det inte finns någon forskning som visar om lågaffektivt bemötande fungerar eller inte. Tänkte bara tipsa om det. Ha en trevlig sommar!
https://www.sbu.se/ut202030
Med vänlig hälsning,
Isak Skogstad
Jag ska ju inte vara sämre, så jag svarade:
Hej Isak!
Tack för tipset! Jag ser att du suttit och tänkt på mig en fredag kväll klockan 19:26 🙂
SBU kontaktade såklart mig inför granskningen, så jag har medverkat lite grann i kartläggningen. De tittade specifikt på HVB-området, där det inte finns en enda studie. Det finns ytterst lite forskning kring metod på det sociala området överhuvudtaget. Dessutom har nog ingen påstått att lågaffektivt bemötande är evidensbaserat på det sociala området. Senast har jag själv och en del kollegor i Psykologtidningen ondgjort oss över att svenska psykologiska och pedagogiska institutioner, vars jobb det är att forska på de metoder som används, inte är intresserade i att medverka till att avhjälpa bristen på effektstudier av lågaffektivt bemötande. Både jag och ett antal kollegor har kontaktat universiteten och föreslagit studier och erbjudit oss som doktorander. Vi har dock fått inga eller väldigt svala svar, varför jag fått lägga min forskning i England, på Birmingham City University. Det behövs absolut studier, både av vad lågaffektivt bemötande är (vad jag tittar på) och rena effektstudier (som jag också håller på att förbereda inför hösten och nästa år, när restriktionerna i England lättas).
Men roligt att du vill tipsa. Då får jag passa på att tipsa tillbaka. Det finns ju en del forskning i de metoder du brukar förespråka. Liberalerna kräver bland annat ökade möjligheter att stänga av elever med beteendeproblem. En relativt ny studie har på ett föredömligt sätt kartlagt konsekvenserna av just avstängning, både för den som stängs av och för andra elever i skolor där elever ofta stängs av. Du kan läsa om studien här: https://www.nber.org/papers/w26257
Och själva studien hittar du här:
http://conference.iza.org/conference_files/Education_2019/bacher-hicks_a28539.pdf
En av slutsatserna: ”For adult arrest outcomes, we again find strong evidence that schools with strict discipline increase adult crime”.
Det visar sig att risken att bli arresterade som unga vuxna för elever som blivit avstängda i skolor med lite högre tendens till att stänga av elever ökar med runt 20 %. Risken för de som inte blivit avstängda, men gått i samma skolor, ökar med drygt 15 %. Siffrorna är helt fria från påverkan av socioekonomiska faktorer eftersom studien genomfördes i en stad där elevsammansättningen inte skiljer sig mellan skolorna eftersom elever bussas runt.
Jag tipsar gärna om mer forskning, om du är intresserad.
Att förespråka metoder med bristande evidens är en sak. Att förespråka metoder med tydlig negativ evidens är en helt annan.
Vänligen, och trevlig sommar till dig med!
Bo Hejlskov Elvén
Leg. psykolog / Lic. EuroPsy psychologist