artikel på tidningen Arbetets kultursida om mitt sätt att jobba på. Runt omkring på nätet läste jag då att människor hade kommenterat den på exakt samma sätt som rektorn gjorde. Man skrev att ”Man måste ju ställa krav. Annars är barnen inte rustade att möta vuxenlivet och den vanliga världen sen”. Jag har svårt att förstå resonemanget. Menar man på fullt allvar att barn måste härdas genom mängder av konflikter och situationer de misslyckas i? Eller har de bara missförstått? Allt pedagogisk arbete handlar om att ställa krav. Filosofen Martha Nussbaummenar till och med att allt pedagogiskt arbete handlar om att ta bort barnens och brukarnas självbestämmande. Orsaken till att vi gör det är att de annars inte gjort det vi vet är bäst för dem. Jag hade till exempel aldrig lärt mig att lösa andra gradens ekvationer om min mattelärare inte i nian krävt att jag skulle det. Men det finns två saker att fundera över:
- Martha Nussbaum anser att kravsättning är att ta bort självbestämmande. Självbestämmande är annars grundvalen i vårt västeuropeiska samhälle och i de mänskliga rättigheterna. Så hon anser att man måste vara försiktig med det, och i allafall ha väldigt bra argument. De argument jag anser man kan ha är:
- Undvikande av fara. Vi tar tag i barnet som är på väg ut i trafiken. Eller ber henom stanna vid trottoarkanten. Det är det yttersta argumentet. Fast insatsen bör inte vara kraftfullare än situationen kräver.
- Hygien. Vi kräver med större kraft att barnet ska borsta tänderna än vi gör med så mycket annat. Fast argumentet är mindre kraftfullt än faraargumentet, så vi får inte tvinga.
- Att öka det reella självbestämmandet. Detta är det ultimativa pedagogiska argumentet. Det använder vi när vi exempelvis lär ut hur man löser andra gradens ekvationer (som ökar självbestämmandet kring yrkesval), när vi begränsar rätten att köra på vägens vänstra sida (ökar självbestämmandet kring vart vi vill åka) och när vi ger barnet valet mellan förnuftiga skor och kängor (och därmed plockar ut möjligheten för ballerinaskor, som skulle begränsa barnets lek och skapa tårar när de blev smutsiga).
- Bara för att vi får ställa krav innebär det inte att vi kan ställa dem hur som helst. Det finns ingen orsak att ställa ett krav som inte uppfylls. Så ansvarsfullt kravsättande innebär att ställa relevanta krav på ett sätt som fungerar.
- Att planera vilka krav som är bra, relevanta och rätt enligt Nussbaum för just detta barnet.
- Att ställa kravet så att barnet säger ja.