Om julen

  • Planera tider så att ingen behöver stressa. Stress gör oss konfliktbenägna, och konflikter klarar vi oss utan på julafton.
  • Planera aktiviteter för barnen i gliporna mellan de stora aktivitetsblocken. Det finns inget pedagogiskt syfte i att ha tråkigt på julafton. Aktiviteterna får gärna vara sådana de kan syssla med utan vuxenstöd. Just på julafton är utökad skärmtid kanske helt befogat 🙂
  • Gör ett detaljerat program. Kom i håg att lägga in kvällens avslutning i programmet också. Konstigt nog glömmer vi ofta bort att beskriva vad som ska hända när kvällen är slut.
  • Planera maten så att mycket får klart innan, så det är lätt att få till när det väl gäller. Barn är stresskänsliga de med, och julafton är en stressfaktor för de flesta barn. Så vi bör inte öka den gemensamma stressen i onödan genom att stressa i köket.
  • Skriv eller rita programmet så barnen kan följa med och se hur långt vi kommit. Tidpunkterna är inte viktiga, men räckföljden är.
  • Reta inte barn med låtsaspresenter. Kul om det är en vuxen, men gränsande till misshandel om det är en fyraåring som inte kan ställa om sig och förstå att det ändå kommer en riktig present. Det är enbart elakt.
  • Fundera över cellofaninslagning eller att barnet är med om att slå in sina julklappar om du har erfarenhet av att det blivit jobbigt för barnet att inte få det hen önskar sig mest. Men diskutera såklart detta med barnet. Om barnet vill överraskas blir det såklart inte bra med cellofan. Men berätta i så fall för barnet att det finns risk att det inte får det som det önskar sig mest.
  • Utse en pappersansvarig. Stök är stressande. Om en person tar hand om allt papper direkt när presenten öppnats kan vi hålla stöket nere. Och det blir mindre stress om en person tar hand om det än om vi försöker fostra alla att ta hand om sitt eget papper.
  • Försök begränsa antalet julgodissorter. En del barn kan inte hantera att det finns 15 sorter. Tre kanske räcker för den som måste smaka alla.
  • ]]>