Om M i PERMA

flow fick mig att tänka till kring det många av mina kollegor pratar om: Mindfullness och meditation. Det är egentligen religiösa begrepp med bas i buddhism. Men de handlar om att uppnå ett annorlunda medvetandetillstånd. Min pappa var frikyrklig och levde för extasen i lovsången och bönen. När han börjat utveckla Alzheimers sjukdom försvann hans förmåga att känna av extasen. Han upplevde som om Gud lämnat honom, och jag fick trots min ateism prata med honom om att Gud nog var där lika mycket som förut, men att han på grund av sin sjukdom inte längre kunde känna av honom. Han upplevde att meningen försvann. Så för pappa var mening kanske inte så mycket att han levde för ett högre syfte, utan att han upplevde sig vara en del av något som inte var av denna värld. Det innebär att mening inte alls behöver att handla om livsåskådning eller om att ha ett högre syfte i livet, det som givit mig mening i livet. Det kan vara mycket närmre vardagen. Det innebär att vi kan prata om mening i livet och inte bara mening med livet. Och då kan jag hur lätt som helst plocka inte begreppet mening i mitt arbete med människor med funktionsnedsättningar. Det handlar till exempel om att skapa mening i vardagen genom meningsfulla aktiviteter. Det kan vara:

  • Att klyva ved så att människor inte ska frysa.
  • Att gå en promenad i skogen för att jag gillar att känna mina muskler.
  • Att skruva ihop saker eller riva papper i småbitar för att jag tycker det är meningsfullt att bli färdig.
  • Att spela World of Warcraft därför att jag uppnår flow och samtidigt är viktig för mina kompisar i guilden.
  • Att åka på konvent och leva mig in i min anime- eller cosplayvärld.
  • Att vifta med ett snöre därför att jag uppnår flow.
Plötsligt blir mening ett ytterst viktigt begrepp och hur lätt som helst att förhålla sig till. Vi ska precis på samma sätt som vid de andra bokstäverna i PERMA dokumentera hur många gångar på en dag vi bedömer att personen vi arbetar med eller vårt barn upplever mening. Och vi ska se till att öka de aktiviteter som är kopplade till en upplevelse av mening. Personens upplevelse, inte vår upplevelse. Och det är kanske det svåraste. När vi pratar om några av de andra bokstäverna är det inte svårt att ta den andras perspektiv. Främst är det ganska enkelt att bedöma när jag ser positiva emotioner och när jag ser engagemang. Det är också lätt att se vilka av de relationer jag ser mellan personen eller barnet och andra som är positiva. Kring relationer är det enbart svårt att bedöma relationen med mig. Men vad som ger mening blir lätt färgat av vad som ger mening för mig. Religiösa människor missionerar. Jag missionerar om lågaffektivt bemötande och rättigheter för människor med funktionsnedsättningar. Jag tror att alla skulle uppleva samma mening som mig när de engagerar sig i de samma saker som jag. Men så är det tyvärr inte. Så att öka aktiviteter som ger mening i en annans liv kräver att jag aktivt kopplar bort mina föreställningar om vad som är meningsfullt. Så öka de aktiviteter du kan se ger mening. Men fyll inte på med andra du tycker borde ge mening utan att verkligen kolla om de gör det. Men se fram för allt till att personen varje dag upplever mening i livet.]]>