Om att bli någon innan man måste bli något

Den danska regeringen nedsatte i januari i år en panel kring barnuppfostran. Valet av medlemmar var lite konstigt. Två forskare, en pedagog och en psykolog. En allmänläkare. Två bloggare och influencers, samt en skådis och en komiker (som dock också är läkare och specialist i vuxenpsykiatri). Ledaren av en föräldraorganisation. …

Om Max Planck Institutets forskning om normer

Ytterligare en kul studie från Max Planck Institutet har tittat på hur vi förhåller oss till den som inte gör som man ska. Forskarna lärde treåringar en lek som man leker ensam. Sedan lär man ett barn leken på ett annorlunda sätt. Sen för man ihop alla barnen. Den som …

Om Max Planck Institutets forskning om hjälpande – 2

Forskarna på Max Planck Institutet i Leipzig har hittat flera roliga mekanismer som är en del av det att vara människa. En av dem har de hittat i en kul upplagt studie. Den går till såhär: En forskare sitter vid ett skrivbord och skriver med en penna. In kommer en …

Om Max Planck Institutets forskning om hjälpande – 1

Jag föll över ett antal forskningsartiklar från en forskargrupp i Leipzig. De sysslar med evolutionär antropologi. Det är en forskningsgren där man försöker reda ut vilka egenskaper människan har utvecklad på grund av att de gynnat överlevnaden på olika sätt. De har varit särskild intresserade i hur människan samarbetar och …

Om altruistiska straff – igen

Senaste åren har jag börjat se ett mönster i vilka mekanismer som saboterar vårt arbete i vård, skola och omsorg. Jag tror det första exemplet jag upptäckte var det vi i forskningen kaller altruistiska straff. Det är när vi straffar en person för andras skuld. Det kan vara att skicka …

Om julen

Nu är det snart jul. Trevligt! Vi brukar ha en ganska stor tillställning med svensk jul från klockan 13 och dansk från klockan 18. Festen brukar vara slut framåt midnatt, och det brukar vara barn och barnbarn. Programmet har dock legat fast i många år. Det innebär att alla vet …

Om pedagogisk ansvar som nollsummespel

Senaste åren har jag läst ett antal debattartiklar skrivna av lärare om föräldrars ansvar. Generellt har skribenterna uttryckt att lärares arbete har blivit svårare för att föräldrar inte fostrar sina barn. Genomgående beskriver dessa lärare att om bara föräldrarna tog sitt ansvar för barnens beteende skulle skolan fungera mycket bättre. …

Om implementering av lågaffektivt bemötande

I många år har en del av mitt arbetet varit att förändra pedagogiska verksamheter och vårdverksamheter genom att implementera lågaffektivt bemötande. I början trodde jag att det räckte med en föreläsning för personal och sedan skulle allt vara annorlunda. Så är det tyvärr inte. Sedan började jag jobba med en …

Om att möta elever efter sina förutsättningar

Meningen ovan kan synas vara grammatisk fel. Fast det är den inte. Det er meningens betydelse som är viktig. I mitt arbete träffar jag på många jättebra lärare och annan personal som är jättebra på att möta elever efter deras förutsättningar. De anpassar undervisningen och elevernas vardag utan att tänka. …